Harjoitus voi olla täydellinen – siinä on paljon toistoja ja
sopivan lyhyet palautumiset aina toistojen välillä. Siinä voi olla useita eri
pelitilanteita ja –alueita palvelevia toimintoja, se voi olla yhtä samaan
aikaan taktinen harjoitus joka kuitenkin aktivoi lajitaitoa. Mutta vaikka
joukkue kuinka hyvin toistaisi kentällä valmentajan näkemystä harjoituksesta,
saattaa olla että vain muutama pelaaja ymmärtää että MIKSI tässä liikutaan
näin, MITÄ asiaa tässä varsinaisesti haetaan ja yritetään oppia ja MIHIN asioihin
pelaajan pitäisi harjoituksessa kiinnittää huomiota.
Varsinkin uuden harjoituksen parissa on hyvä käydä harjoitus
läpi joukkueen kanssa, mielellään ensin taktiikkataulun kanssa ja sitten vielä
´kädestä pitäen´ kentällä. Jos puolustustilannetta harjoitellessa puolustajat
eivät ymmärrä minkä vuoksi pakkien pitää kaventaa vaan tekevät sen vain kun
reeneissä niin käsketään tehdä, eivät he koskaan opi soveltamaan tietoa
nopeissa pelitilanteissa. Ja kun hyökkäyksiin käsketään tehdä leveyttä,
pelaajat levittyvät vailla syvempää ymmärrystä että miksi näin tehdään ja
minkälaista hyötyä sillä haetaan. Jos pelaajaa ja joukkuetta ruokkii pienillä
informaation murusilla, he ovat pakotettuja prosessoimaan tietoa ja miettimään
asioita. Ja kun pelikokemusta ja –näkemystä kertyy, he pystyvät tekemään omia
ratkaisuja ja parhaassa tapauksessa kokevat pieniä ahaa-elämyksiä jotka tekevät
heistä parempia pelaajia.
MIKSI?- kysymys tulee hyvin usein valmennettavan suusta, ja
siihen tulisi aina kyetä vastaamaan. Valmentajan auktoriteetti perustuu usein
ammattitaitoon, ja mikäli valveutunut harjoittelija kysyy tuon maagisen
kysymyksin, olisi valmentajan hyvä osata sanoa muutakin kuin että ”älä kysele
vaan tee”.
Viime syksynä vedin yhdet salibandyn maalivahtireenit.
Alkulämpimiä otellessa pelasimme fyysisesti raskasta peliä jossa tennispalloa
heiteltiin 2 vs. 2 joukkueilla. Onnistuneesta heitto-kiinniotto suorituksesta
sai pisteitä, ja aina kymmenestä pisteestä sai erän ja vuoro siirtyi
vastustajalle. Jokaisella pelaajalla oli värikäs liivi ´häntänä´ housun
kauluksen alla, ja aina kun vastustaja oli saanut viisi pistettä, tuli
vastustajajoukkueelle hännän riisto-oikeus joka onnistuessaan siirtäisi pallon
omalle joukkueelle. Hetken aikaa silmiä pyöritellessä ja pelin edistyessä
haparoiden eräs pelaaja kysyi että MIKSI? Vaikka kyse oli maalivahdille
tärkeästä heitto-kiinniotto harjoituksesta, toin peliin kaksi uutta elementtiä
monipuolistamaan harjoitusta. Selitin että häntä ja sen riisto-oikeus on mukana
sen vuoksi että maalivahdin TÄYTYY tietää koko ajan
1) Missä vastustaja
liikkuu (myös selän takana)
2)Mikä tilanne
pelissä on (oli se sitten yhden maalin johto, kiire tasoitukseen, YV tai AV tai
pelin/erän viimeiset sekunnit)
3) Onko oman puolen pelaaja pelattavissa ja valmiina syötön
vastaanottamiseen.
Tämän tarkennuksen jälkeen pelaajilla tuli useampi näkökulma
harjoitukseen mukaan, ja heillä oli päämäärä jota harjoitella. Vastaus
kysymykseen MIKSI paransi liikettä ja mahdollisti harjoituksella haettavan
hyödyn saavuttamisen.
Perusteellisen selittämisen tarve ei ole olennainen
ainoastaan monimutkaisissa joukkueharjoitteissa, vaan pätee myös yksilötaitojen
harjoittamiseen. Tärkeää on selittää
harjoituksen syy varsinkin niiden harjoitteiden kohdalla jotka tuntuvat
pelaajista vähän hölmöltä. Minkä vuoksi koordinaatiotikkailla pompitaan
ihmeellisiä kuvioita, tai minkä vuoksi jalkapallomaalivahti tekee hidastettuja
liikeratoja jotka näyttävät ulkopuolisesta lähinnä koomisilta. Tai minkä vuoksi
salin päästä päähän tehdään hassua polvennostokäyntiä. Pelaajille ei
välttämättä ole selvää että hermoratojen yhteyksiä aivojen ja jalkojen välillä
pystytään rakentamaan tekemällä mahdollisimman monimutkaisia liikkeitä
tikkailla. Toisin sanoen aivot pakotetaan miettimään minne ruutuun jalka
kulloinkin tulee ja näin rakennetaan edellytyksiä sille tilanteelle että pallo
pysyy jalassa myös tilanteissa jossa on useampi muuttuja. Muuttujia tavalliseen
pallon kuljettamiseen verrattuna on esimerkiksi se kun vastustaja yrittää ottaa
sitä sinulta pois, sateen liukastamalla nurmella, samalla kun pysytyt katsomaan
missä oma hyökkäyspari on ja vielä näkemään miten maalivahti on sijoittunut.
Mikäli kaikki hermostollinen liiketaitavuus menee siihen että pysyt pystyssä
pallon ollessa jalassa, et pysty samaan pelilliseen suoritukseen kuin kaveri
jolla pallo pysyy jalassa taidolla joka tulee ´selkärangasta´. Näitä tilanteita
varten on hyvä jauhaa sitä koordinaatiotikasta niin paljon kuin ehtii. Pelaajat
useasti ymmärtävät vain että tikkaita pomppimalla oppii pomppimaan tikkaita.
Mutta taikatemppu onkin selittää se pelaajalle, että MIKSI
!!!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti